Hoe verkoopt u een appartement in New York?

Inspiratie voor ontwikkeling, architectuur, en verkoop van luxe appartementen.

Op uitnodiging van BSH, bekend van de keukenapparatenmerken Bosch, Gaggenau, Neff en Siemens maakten wij een inspiratiereis naar New York om persoonlijk te ervaren hoe in deze wereldstad nieuwbouwontwikkeling tot stand komt, in een markt die volop onder druk staat door extreem hoge prijzen voor grondposities, bouwkosten, complexe bouwomstandigheden en een moordende concurrentie en dat op een oppervlakte vergelijkbaar met een stad als Amsterdam, maar dan met ca. 8 miljoen inwoners.

Wij spraken met Leny Equities, de ontwikkelaar van de appartementen 611 West 56 St. in hartje New York. Voor een ontwikkelaar in New York start het met de keuze van de ‘star architect’ voor zijn nieuwe wolkenkrabber. Want in New York kunt u alleen maar een rendabel project realiseren door de lucht in te gaan. U gelooft het wellicht niet, maar in New York koopt men vaak niet de grond maar de ‘lucht’ boven de grond om te kunnen bouwen en dan soms niet alleen boven jouw grond, maar soms ook de ‘lucht’ boven uw buurman: horizontale projectontwikkeling, waarover later meer.

De Portugese architect Alvaro Siza werd overtuigd en kwam met het ontwerp in sculpturale, puristische architectuur op, waarin de combinatie van een bijzonder lijnenspel en natuurlijke materialen de hoofdrol spelen. Door te kiezen voor witte Perla Bianca marmer gevelbekleding en kubistische panorama ramen werd dit gebouw zeer onderscheidend ten opzichte van de omliggende hoogbouw.

In totaal bestaat 611 West 56 St uit 78 appartementen verdeeld over condominium en verschillende meerkamer appartementen.

De entree van doet niet onder voor dat van een 5 sterrenhotel. En Alvaro Silva heeft speciaal voor de entree een bank ontworpen, waarvoor de materialen uit Portugal geleverd werden en door 3 meubelmakers ter plekke in elkaar is gezet. Voor de verkoop van het project is een prachtig koffietafel boek gemaakt in samenwerking met de architect; en om potentiële kopers te overtuigen zijn er twee modelwoningen door de interieurarchitecten ingericht.

Wij hadden natuurlijk speciale aandacht voor de keuken. Het keukenontwerp met een eiland met werkblad en zijwanden in Portugees natuursteen en hoge kasten doet vertrouwd aan. Opvallend is dat de keukenwand geïntegreerd is in de ruimtearchitectuur uitgevoerd in warm fineer. De keukenapparaten van Gaggenau sluiten natuurlijk aan bij de wensen van de Amerikaanse consument met brede ovens, en extreem grote koelkasten.

Volgens is het souterrain met gemeenschappelijke living, fitness, sauna, kinderspeelkamer een unieke meerwaarde.

Prijzen van de appartementen variëren tussen de 3 en 10 miljoen. Het penthouse is verkocht voor 20 miljoen. 

Tenslotte voor wie een auto bij de hand wil hebben is er een ondergrondse parkeergarage voor 350.000 dollar per parkeerplaats.

Ook het tweede project The Westly van de projectontwikkelaar Adam America dat wij bezochten was een staaltje opvallende architectuur, waarbij de architect ODA Architecture had gekozen voor een gevelpatroon. Deze gevelarchitectuur is op een fantastische manier verwerkt in allerlei details in het interieur.

Ook hier stapten wij binnen in een prachtige entree waar wij werden ontvangen door de huismeester en wij stil werden van de geronde trap en kroonluchter. Als eerste werden wij meegenomen naar de gemeenschappelijke ruimte van dit complex. Die zich bevindt op het dak waar alle bewoners een relaxplaza met zitjes en ligbedden, een zwembad en buitenkeuken ter beschikking staat, compleet met uitzicht over de Hudson. Om deze gemeenschappelijke ruimte te kunnen realiseren, kochten de projectontwikkelaars de ‘lucht’ boven het aangrenzende appartementsgebouw.

Daarna bekeken wij ook hier, speciaal voor de verkoop twee compleet ingerichte modelwoningen. In een appartement was een prachtig voorbeeld gecreëerd van de actuele trend dat de keuken het hart van de woning is met in de living ook nog eens een handige, luxueuze pantry. In het andere appartement vonden wij dan weet een typisch voorbeeld van de keukenarchitectuur trend ‘Small Juwel’. Prachtig gedaan met Gaggenau apparatuur om te kunnen koken, koelen en af te wassen, en dan ook nog voldoende ruimte in te kunnen werken en op te bergen.

In dit, voor New Yorkse normen genaamde ‘Boutique Project’, zijn in totaal 58 appartementen beschikbaar. Wij vonden het bijzonder dat 15 appartementen al bewoond zijn, terwijl de afbouw van de overige appartementen nog in volle gang is. Deze bewoners wilden niet wachten om hun nieuwe appartement te betrekken.

Kortom, wie als projectontwikkelaar succesvol wil zijn in New York moet werken met een ‘star architect’ om op te kunnen vallen in het enorme aanbod. 

Wie kiest voor New York, wil vanuit zijn appartement ook kunnen genieten van het uitzicht, dus zijn veel ramen een must.

Naast een hoogwaardig afwerkingsniveau is het interessant dat de woning altijd wordt verkocht compleet met keuken en badkamer. Waarbij het opvalt dat de uitvoering daarvan vastligt en de koper geen individuele keuzemogelijkheden heeft. Maar wel altijd perfect is!

En heeft elke project een uniek concept voor een gemeenschappelijke ruimte.

Bekijk meer op de website!

JE PERSOONLIJKE INTERIEUR KIEZEN: HET A&D CENTRE

Voor de inrichting van jouw high-end appartement in New York schakel je een interieurarchitect in. Alleen al in de stad New York heb je dan de keuze uit mee dan 20.000 interieurarchitecten. Heb je een interieurarchitect gekozen en je voorkeuren en wensen besproken dan maakt de interieurarchitect een voorstel, een neemt je mee naar het Architecture & Design Center waar op 14 verdiepingen je keuzes kunt maken voor keuken, badkamer en vloeren. Bijzonder is dat er aparte showrooms zijn voor keukenmeubelen en keukenapparatuur. Ook BSH presenteert zich hier met de merken Bosch, Gaggenau en speciaal voor de Amerikaanse wensen het merk Thermador, dat ook in Amerika wordt gemaakt. Overigens voor meubelen, verlichting en lifestyle is er ook een speciaal vergelijkbaar keuzecentrum.

Wie kiest voor een woning in New York, kiest voor een appartement, met hoog afwerkingsniveau, altijd met keuken en badkamer in de verkoopprijs. Voor individuele wensen schakelt u een interieurarchitect in. En tenslotte vergeet niet uw portemonnee mee te nemen.